Povodom obilježavanja Dana medijske pismenosti 2025. u IV. osnovnoj školi Bjelovar od 9. do 18. travnja 2025. godine održao se niz aktivnosti za učenike od 5. do 8. razreda posvećenih sigurnosti na internetu, dezinformacijama, umjetnoj inteligenciji, zaštiti osobnih podataka, digitalnom otisku, s naglaskom na važnost kritičkog promišljanja medijskih sadržaja, razvoja digitalnih vještina i odgovornog korištenja medija. Organizatorica je bila Svjetlana Sokolić, učiteljica savjetnica Tehničke kulture.
Aktivnosti su uključivale:
– uvodnu prezentaciju o tome što je medijska pismenost, zatim razgovore, igre, kvizove, aktivnosti u paru, samovrednovanje na kraju sata o tome što su znali prije o temi radionice i o tome što su usvojili na radionici
– kritičko promišljanje medijskih sadržaja, sigurnost na internetu i prepoznavanje dezinformacija
– upoznavanje učenika s pojmovima dezinformacija i lažne vijesti te na konkretnim primjerima otkrivanje tko i zašto kreira te kako se među nama šire; na kraju radionice učenici su trebali biti osviješteni kako se kritički odnositi prema takvim informacijama te kako ih najlakše prepoznati
– pomoć učenicima prepoznati kako mediji utječu na njihove emocije: kroz igru, raspravu i kreativne zadatke, učenici su naučili kako prepoznati emocije u medijskim sadržajima, kritički ih analizirati te razviti zdrave medijske navike
– digitalni otisak: osviještenost učenika o tome što je digitalni otisak, kako nastaje, kako ga mogu kontrolirati i koje su moguće posljedice nepromišljenog dijeljenja informacija na internetu. Učenici su učili kako zaštititi svoju privatnost i izgraditi pozitivan digitalni identitet
– radionicu tijekom koje su sudionici uspoređivali ljudsku kreativnost i kritičko razmišljanje s mogućnostima umjetne inteligencije, analizirali deepfake sadržaje, natjecali se protiv AI alata i raspravljali o ulozi AI u medijskoj pismenosti
– završnu aktivnost gdje su učenici govorili o sigurnosti na internetu, umjetnoj inteligenciji i njezinom utjecaju, konkretnim koracima koje svatko može poduzeti za zaštitu osobnih podataka.
Neki od ciljeva aktivnosti bili su:
– razumjeti pozitivne i negativne strane društvenih mreža, kritički promišljati vlastito korištenje društvenih mreža te razviti strategije za sigurno i odgovorno korištenje interneta
– osnažiti djecu da budu svjesni i odgovorni korisnici medija, razumiju vlastite reakcije te razviju emocionalnu pismenost u digitalnom dobu.
Koristili smo brošure, video lekcije, kvizove i materijale s portala Medijska pismenost. Aktivnosti su jako lijepo prihvaćene od strane učenika koji su bili jako aktivni i zainteresirani za sadržaje. Pokazali su što su do tada znali o temama o kojima smo razgovarali i vrlo rado su usvajali nova znanja.
Učenici su radili prezentacije o temi o kojoj smo govorili, plakate, što god su željeli. Lijepo je bilo vidjeti koliko ih zanimaju sve teme, koliko su aktivni, uspoređivali su svoje rezultate ispita, kvizova, takmičili se tko je bolje zapamtio nove činjenice itd. Jako se veselimo idućoj godini i Danima medijske pismenosti 2026.
Tekst i slike: Svjetlana Sokolić